Senin, 30 September 2013

DO'A Terhindar dari MARAH

Tazkirah jumaat
~ doa ketika marah
Assalamualaikum
salam hari jumaat,penghulu segala hari
ustazah kembali lg
di hari yg mulia lagi di berkati
moga kita semua dirahmati Ilahi
 
 ♥ Mengambil wuduk
 ♥ Beristifar
 ♥ Tinggalkan ataupun berlalu dari tempat tersebut.
 ♥ Membaca al-quran
 ♥ Sekiranya duduk maka berdirilah, begitu juga sebaliknya dan sebagainya.

A’uzubillahi minasy syaitanir rajimi. Allahummagfirli zanbi wazhab gaiza qalbi wa ajirni minasy syaitanir rajimi.

Artinya: “Aku berlindung kpd Allah dari godaan syaitan yg terkutuk. Ya Allah, ampunilah dosaku dan hilangkanlah kepanasan hatiku dan lepaskanlah aku dari gangguan syaitan yg terkutuk.”

Psstt! Sebenarnya ditujukan tuk ustazah sdiri ni,tp kann rs mcm nak share la plak sbb ‘’sharing is caring‘‘ rite =)


Sunday, April 1, 2012

Doa Bila Sedih dan Doa Agar Bertemu Orang Yang Ikhlas
Doa ketika sedih, tatkala terasa segala isi dunia menghimpit ruang keberadaan kita di alam nyata penuh fatamorgana ini

Maksudnya:

Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada hambaMu, anak kepada hamba perempuanMu, ubun-ubunku di tanganMu, terlaksana ke atasku hukumanMu dan adil kehakimanMu terhadapku, aku memohon kepadaMu dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diriMu, atau Engkau turunkan di dalam kitabMu, atau Engkau telah mengajarnya kepada seseorang daripada makhlukMu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisiMu, jadikanlah Al-Quran penenang hatiku, cahaya di dadaku, penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku.

Maksudnya:

Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada ditimpa kesusahan dan kedukaan daripada kelemahan dan kemalasan, daripada kedekut dan perasaan takut dan daripada desakan berhutang dan paksaan orang.

amalkan Asy-Syu’ara’:83-85 agar kita senantiasa diketemukan dengan orang-orang yang soleh dan ikhlas. Lepas tu cuba tidur dan baca asma’ul husna hingga lena. InsyaAllah bila bangun nanti terasa ketenangan mulai menghiasi jiwa yang sepi. Wallahualam.

Ya Tuhanku, berikanlah kepadaku hikmah dan masukkanlah aku kedalam golongan orang-orang yang soleh. Dan jadikanlah aku buah tutur yang baik bagi orang-orang (yang datang) kemudian. Dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang mempusakai Syurga yang penuh kenikmatan. [Asy-Syu’ara : 83-85]

Menurut keterangan ahli tafsir do’a inilah yang selalu diucapkan oleh Nabi Ibrahim AS. Wallahua’alam fissawab

Muhammad Hizami Bin Masran at 6:57 AM

Tidak ada komentar:

Posting Komentar